Saturday, November 05, 2016

Pengalaman di Klinik Bedah Mulut, SACC, HKL

Okay dokay, let's see apa problem aku. Harap-harap doktor kat sini tahu apa problem nye ni. 

Kali ni, aku ajak Reyhan breakfast nasik kukus dekat HKL. Favorite katanya. Tapi, time tu jugakkkk lah nasik kukus tak terkukus lagi.

So aku ajak masuk kompleks pakar tu, makan kat kafe jelah kan. 

Reyhan tengok kompleks tu, dia menangis dik. Sebab apa? "Cantiknya hospital ni. Bersihnya. Terjaga. Dekat Pakistan, you don't see government hospital like this. Kotor, teruk. You are lucky you were born here."

Aku dah cakap dah, kita rakyat Malaysia sangat la bertuah. Cuma sebab kita dah terbiasa dengan kesenangan macam ni, kita jadi bongkak.

Insaflah, nok!

Habis breakfast, aku pergi Klinik Bedah Mulut. Reyhan gerak pergi kerja. 

Macam biasa, daftar sekejap, tunggu nombor dipanggil. Dekat sini, korang akan dapat doktor sama dari awal hingga akhir. Aku dapat dengan doktor India. Very nice lady. History taking, macam biasa. Dia tanya macam-macam and aku jawab tenang. Dia pegang sekejap and check gigi. "Okay, ambik x-ray dekat bawah."

So, turun bawah, ambik x-ray. Mesin x-ray pun canggih kemain lagi. Masa aku kat kampung, nak ambik x-ray bahagian pipi kena tidur bagai. Kat HKL, berdiri je. Tak payah baring dah. Sekejap je dah settle.

Naik atas balik jumpa doktor. Aku tengok x-ray tu. Haaaaaa baru nampak ketulan kat pipi tu. Ada dua. Satu besar, satu kecik. Adoih, beranak pulak dia. Hasil berzina ke apa? 

Doktor cakap, ketulan tu cyst. 

Tu dia, orang lain cyst kat ovari. Aku cyst kat pipi. 

Katanya infection dari rawatan gigi yang dulu.

Ah, betul lah kot. 5, 6 tahun lepas aku accident. Gigi depan patah. So, doktor tampal gigi palsu. Kesan dari tu, ada infection yang menyebabkan cyst. 

Doktor sedut keluar cyst tu. Fuh, dia punya lega tu, tak boleh nak bayang. Selama ni ketulan tu duk tekan gigi aku, and hari ni, poof, gone with the wind!

Cyst ni kata cikgu aku, dalam bahasa yang mudahnye, darah kotor yang berkumpul. 

"Okay, kita dah keluarkan cyst tu sikit, but thing is, kita kena keluarkan selaput dia. Sebab, kalau tak keluarkan, cyst tu naik balik."

I see.

"So, that means, kena operate lah. Buang gigi yang infected tu sekali dengan selaput tu. Nanti kami akan call untuk tarikh operation."

Operate?! Alamak, sakit tak???

No comments: